Varmt välkommen till Mälarhöjdens Scoutkår!

Här finns lite information för dig som är medlem, oavsett om du precis börjat eller varit med länge. Är du inte medlem ännu får du gärna läsa igenom det här, och om det verkar intressant är du välkommen att göra en intresseanmälan.

Att vara scout innebär massa saker, man får nya vänner som man tillsammans i patruller kommer utforska naturen/världen och gör allt till ett enda äventyr.

INTRODUKTION

I Mälarhöjdens scoutkår kan du börja som scout från och med att du börjar årskurs två. Det är vanligt att börja då, men du är självklart välkommen att börja senare.

Verksamheten baseras på skolåret, med första mötet i början av höstterminen. Terminsstart, avslutning, läger och lov planerar vi i första hand efter Mälarhöjdens skolas terminsplanering.

Ledarledd scouting sker uppdelad i åldersgrupper, vilka är baserade på vilken årskurs du går i. Åldersgrupperna vi har i Mälarhöjdens scoutkår, med tillhörande årskurser, är enligt följande:

• Spårare (åk 2-3)
  • Upptäckare (åk 4-5)
  • Äventyrare (åk 6-8)
  • Utmanare (åk 9 – gymnasiet år 2)
  • Rover (från utmanare fram tills man fyller 25)

Som scout går du på en avdelning, som tillhör en åldersgrupp. Varje avdelning har sitt eget terminsprogram, men vissa aktiviteter är åldersgrupp- eller kår-gemensamma. Under ”Avdelningar” hittar du information om våra avdelningar och vilken åldersgrupp de tillhör.

SCOUTÅRET

Under ett år som scout så får man lära sig mycket nya saker. Utöver avdelningsmöten är det övernattningar/hajker, läger och andra aktiviteter tillsammans. Under ett scoutår är det här de vanligaste aktiviteterna som sker:

Möten – Varje vecka har varje avdelning möte, med undantag för lov.

Övernattningar/Hajker – Övernattningar sker i stuga, antingen vår egen eller en vi lånar av en annan scoutkår, medan hajk sker utomhus.

Läger – Under sommaren har avdelningarna läger, där man sover borta flera dagar och får träna på allt man gjort på mötena och övernattningarna/hajkerna.

Det kan även finnas heldagsaktiviteter under terminen, utflykt eller tävlingar.

När höstterminen börjar igen kanske du blivit ”för gammal” för din åldersgrupp, i så fall går du fortfarande kvar de första 2-3 mötena på terminen på din ”gamla” avdelning innan du byter åldersgrupp och avdelning – och ställs inför nya utmaningar.

ÖVERNATTNINGAR/HAJKER/LÄGER  O

Om man sover i stuga, tält eller vindskydd, hur ofta och hur länge det sker, beror på vilken åldersgrupp du tillhör, och ökar när du byter åldersgrupp. Från vanligtvis två övernattningar i stuga och ett läger där vi sover i tält – till segling, paddling och fjällvandring.

Övernattning – Man sover över på ett känt ställe, oftast en scoutstuga vi hyr eller ibland vår egna scoutlokal.

Hajk – Man är ute och vandrar/förflyttar sig.

Läger – Flera dagar på samma ställe, oftast under på sommaren. En del äldre scouter har istället segling, paddling eller vandring.

UTRUSTNING

Här kommer en kort genomgång om vad för utrustning man som scout bör ha.

En bra grunduppsättning kläder för att klara alla typer av möten är:

• Byxor
  • Varm tröja
  • Regnkläder
  • Mössa/Vantar
  • Stövlar/rejäla skor

Det som är viktigt att tänka på är att kläderna borde klara en del påfrestningar i form av krypande/klättrande i naturen.

För att vara med på övernattning eller hajk så behövs även följande:

• Sovsäck
  • Liggunderlag
  • Ryggsäck
  • Ficklampa

Efter detta så är scouten utrustad med den grundutrusning som man behöver. Saknar du något? Kolla gärna om du kan låna av någon.

Har ni flera frågor så är det bara att kontakta någon ledare på avdelningen din scout tillhör. Oftast håller avdelningarna ett föräldramöte en bit in på terminen där mycket matnyttig information tas upp.