Igelkotten

Välkomna till Igelkotten i Mälarhöjdens Scoutkår

Ge dina barn upplevelser för livet, schyssta värderingar, samarbetsförmåga och kunskap naturen och samhället. Allt i en verksamhet som inte har en avbytarbänk och där föräldrar, syskon och hela familjen också får vara med

Scoutgruppen Igelkotten i Mälarhöjdens Scoutkår träffas ungefär varannan söndag. Varje gång på en ny plats i natur- och friluftsområden runt om Stockholm. Vi har t.ex. varit i Tyresta Nationalpark, Sätraskogen, Hellasgården, Gömmaren. Någon gång är vi också i Scoutkårens hus ”Kåken” i Mälarhöjden.

På våra träffar lär vi barnen något nytt, till exempel om naturen, sjukvård, samarbete eller om friluftsliv. Vid varje träff får barnen vara med och laga mat, ofta över öppen eld som de får tända själva men också ibland på Muurika eller på stormkök. När man har visat att man kan något riktigt bra kan man få ta ett märke att sätta på sina scoutkläder, till exempel knivbevis.

Vi riktar oss främst till barn i 8 – 9 årsåldern (Spårarscouter) och ska försöka att ha en särskild verksamhet för 10 – 11 årsåldern (Upptäckarscouter) också. Yngre syskon är också väldigt välkomna och äldre syskon kan gärna få vara med som hjälpledare.

Vår verksamhet bygger på att vi som föräldrar hjälps åt att planera och genomföra våra träffar, till exempel genom att lära ut något till barnen eller genom att handla maten. Om inte en förälder eller annan vuxen kan komma med får självklart scouten komma själv – vi ordnar med samåkning genom facebookgruppen.

Självklart har vi rutinerade scoutledare med.

Frågor och anmälan – johan.strid@me.com eller 0708853646

Du kan också söka reda på oss på Facebook under namn Igelkotten, Mälarhöjdens scoutkår. Där lägger vi löpande ut all information.

Varmt välkommen!

igelkotten@hojdarscout.se

Avdelningsrop

I regn och snö vind och sol
är igelkotten alltid cool
När han genom skogen vaggar
Fyra ben — femtusen taggar!