Här hittar du info om Kåkens lokaler, nycklar, utrustning med mera:

Nycklar till Kåken


Behöriga att få nyckelkort är ledare, kårfunktionärer och utmanarscouter. Vid behov kan nyckelkort beviljas till andra personer, förutsatt att det finns en garant över 18 år och att kårstyrelsen beviljar ansökan. För att beviljas ett nyckelkort ska man medverka under ett kåkenkörkortstillfälle.

För att ansöka om ett nyckelkort, vänligen kontakta:

stiftelsen@hojdarscout.se

Kårförrådet

Kårförrådet är låst. Varje verksamhetsdag finns två ledare med nyckel.

Om du är avdelningsledare i kåren och vill låna ur kårförrådet, vänligen kontakta någon av de på listan i ledarrummet, alternativt materialansvarig på material@hojdarscout.se.

Scouterna jobbar aktivt med att utbilda våra medlemmar, båda unga och vuxna. Utbildning är ett sätt att utmana och utveckla våra medlemmar, samtidigt som det är en kvalitetssäkring för vår verksamhet.

I Scouterna får alla växa, både barn och vuxna. Barn och unga växer av utmaningar i verksamheten på veckomöten, hajker, läger och aktiviteter. Att leda den här verksamheten är i sig utvecklande och utmanande. Men, för att erbjuda ytterligare möjligheter för ledare i Scouterna finns scoututbildningar med fokus på ledarskap och personlig utveckling.

Trygga Möten

Scouterna arbetar ständigt för att vår verksamhet ska bli tryggare och säkrare. På Scouternas stämma Demokratijamboree 2012, beslutades att alla ledare ska gå ledarutbildningen Trygga Möten. Kursen är gratis att gå, läs mer på https://tryggamoten.scout.se/.

Scouternas folkhögskola driver Scouternas ledarutbildningar. » 

Mälarhöjdens scoutkår har en del digitala tjänster som ledare och kårfunktionärer kan ha nytta av. Du finner mer information om dessa nedan.

Kårmejl och kårdrive

Ledare, Utmanare, Rover och kårfunktionärer har en kårmejl. Du når den genom att logga in på: https://mail.google.com/a/hojdarscout.se genom ScoutID (samma uppgifter som för Scoutnet). Från det kontot når du bland annat kårdriven där vi kan samla dokument som avdelningen eller kåren behöver. För att komma direkt till kårdrive kan du gå till: http://drive.google.com/a/hojdarscout.se, du hittar kårdokument under ”Delade enheter”.

Hemsidan

AL på varje avdelning har behörighet att uppdatera på hemsidan. På det sättet kan avdelningen själv hålla informationen om sin avdelning uppdaterad.

Du finner manualen för hemsidan på: https://webbsupport.nykarwebb.se/

För att redigera loggar du in på: https://hojdar.scout.se/wp-admin genom ScoutID.

Scoutnet

Scoutnet är vårat medlemsregister. Alla medlemmar kan logga in där, men beroende på behörighet kommer du åt olika funktioner. Glöm inte att hålla avdelningens och patrullernas information uppdaterad.

Manual för Scoutnet finner du på: http://scoutnet.scout.se/

E-postalias

Varje avdelning har ett e-postalias av formen <avdelningsnamn>@hojdarscout.se, om ett mejl skickas till den adressen ska det hamna hos ledare på avdelningen. Normalt sett uppdateras dessa automatiskt genom informationen i Scoutnet. Skulle det inte fungera, hör av dig till Fredrik på it@hojdarscout.se